Jak stworzyc skuteczny film reklamowy

Decyzja zapadła — chcesz nakręcić video promujące twoją markę. Niezależnie od tego, czy zrobisz to na własną rękę, czy zlecisz produkcję specjalistom, sprawdź na jakie rzeczy należy zwrócić uwagę – zarówno przed jak i po zakończonych nagraniach.

Jak stworzyć skuteczny film reklamowy?

Jeżeli video ma okazać się skuteczne i przynosić wymierne rezultaty, jego produkcja musi zostać bardzo dobrze przemyślana. Najważniejsze to zaplanować dokładnie wszystkie etapy produkcji, również to, co musisz zrobić PRZED oraz PO zakończonych nagraniach.


ETAP 1 – PRZED PRODUKCJĄ

Najczęściej spotykany błąd — nagrajmy wszystko, co tylko możemy, potem na pewno coś się z tego zmontuje… Niestety regularnie spotykamy się z takim podejściem wśród klientów. Zanim przystąpisz do produkcji, musisz odpowiedzieć sobie na szereg istotnych pytań, żeby twój projekt video miał szansę zadziałać. Poniżej lista tych najważniejszych.

1. Kto będzie kręcił?

Oceń, czy możesz nakręcić film sam, czy chcesz zlecić jego nagranie profesjonalistom, którzy specjalizują się w produkcji video i zadbają o jego odpowiednią jakość, światło, dźwięk na planie itd.

2. Jaki jest Twój cel?

Na samym wstępie pomyśl jaki cel planujesz osiągnąć i później dobierz do tego odpowiednie narzędzia. To powinien być twój punkt wyjścia, od którego będą zależeć późniejsze decyzje.

3. Kim jest odbiorca?

Spróbuj wczuć się w rolę swojego klienta. Kto dokładnie będzie odbiorcą video? Jaką ma płeć? W jakim jest wieku? Czym się interesuje? Gdzie mieszka? Jakie są jego preferencje zakupowe?

4. Skup się na kliencie

Wiesz już, kim jest twój klient. Skup się na nim, a nie na swojej marce albo produkcie! Pomyśl, jaki możesz mieć wpływ na jego życie? Co się w nim zmieni, a co poprawi po obejrzeniu video?

5. Wybierz formę

Znasz dobrze swój biznes, określiłeś cel i odbiorcę. Teraz wybierz format video, który sprawdzi się najlepiej. Jeżeli przeczytałeś poprzedni artykuł, to wiesz, że możliwości jest naprawdę sporo.

6. Ile będzie trwać film?

Zanim zaczniesz, określ dokładnie, ile powinien trwać twój film. Nie zanudzaj. Najlepiej sprawdzają się krótkie formy, np. 1 min. Dłuższe filmy są wyłączane w trakcie. 2-3 min to absolutny max.

social media
7. Gdzie trafi gotowe video?

Gdzie chcesz opublikować swój film? Ma trafić na stronę www, facebooka, youtube? Każdy serwis ma inną specyfikę i odbiorców. Na instagramie najlepiej sprawdzi się pionowe video. Dobrze to przemyśl.

8. Napisz scenariusz

Wyjdź od ogólnej koncepcji, napisz scenariusz i zrób dokładną listę ujęć, z których będzie składał się film. Rezultat będzie na pewno o wiele lepszy niż spontaniczne nagrywanie bez planu.

9. Kim jest bohater?

Kto będzie główną postacią filmu? Możesz sam wystąpić przed kamerą, poprosić o to swoich pracowników, skorzystać z pomocy aktorów lub zatrudnić profesjonalnego lektora.

10. Bądź autentyczny

Jeżeli chcesz sam być twarzą swojej marki, przede wszystkim bądź naturalny. Ludzie są bardzo wyczuleni na sztuczność, więc nie próbuj być zbyt idealny. Bądź profesjonalny, ale zrelaksowany.

11. Porusz emocje

Twoim najważniejszym zadaniem jest poruszyć emocje odbiorcy. Robi się to przez opowiadanie historii, czyli tzw. storytelling. Umieść więc w swojej opowieści porządny ładunek emocjonalny.

12. Pokaż korzyści

Przedstaw, jakie korzyści osiągnie korzystający z oferty i przekształć to na emocje. Emocjonalnie — oczyszczacz powietrza to np. poczucie bezpieczeństwa, dbanie o zdrowie swoje i najbliższych itp.

13. Schemat emocjonalny

Większość historii opiera się o ten sam schemat: zwrócenie uwagi — pokazanie tła, bohatera i przeciwnika — zbudowanie napięcia — punkt kulminacyjny — spadek napięcia i szczęśliwe rozwiązanie akcji.

14. Schemat korzyści

Jeżeli wolisz skupić się na korzyściach, zastosuj poniższy schemat: przyciągnij uwagę — opisz problem — przedstaw rozwiązanie — pokaż rzeczywisty dowód na to, że to działa — wezwij do działania.

swiatlo filmowe
15. Zadbaj o oświetlenie

Źle oświetlony film, zarejestrowany nawet najdroższą kamerą będzie wyglądał znacznie gorzej niż video, przy produkcji którego wykorzystano tańszy sprzęt, ale za to zadbano o odpowiednie światło.

16. Zadbaj o dźwięk

Jest ważniejszy niż sam obraz, bo nic nie przeszkadza w odbiorze filmu tak bardzo, jak kiepski dźwięk. Zadbaj o to, żeby był naprawdę dobrej jakości. Dobierz też odpowiednią muzykę.

17. Nie mów wprost

Wskaż kierunek, ale nie ciągnij za ręke i nie podawaj wszystkiego na tacy. Daj swojemu odbiorcy się wykazać. Jeżeli chcesz mu coś zakomunikować , spróbuj to pokazać, zamiast mówić wprost.

18. Wezwij do działania

Końcówka filmu to dobry moment na wskazanie odbiorcy dalszej drogi. Wejdź na stronę, napisz do nas, zamów, zadzwoń, umów się na spotkanie. To bardzo ważny element, nie zapominaj o nim.


ETAP 2 – PO ZAKOŃCZENIU NAGRAŃ

Publikacja filmu to nie wszystko. Aby przekaz mógł wybrzmieć i zadziałać, musi dotrzeć do twoich potencjalnych klientów. Wielu przedsiębiorców popełnia ten sam błąd — inwestuje spore sumy w produkcję filmu reklamowego, po czym wrzuca go na stronę internetową w mało widocznym miejscu i czeka aż stanie się cud. Nie powielaj błędów innych i zadbaj o dystrybucję swojego filmu

19. Dodaj napisy

Video reklamujące twoją ofertę może zainteresować osobę obcojęzyczną. Wówczas możesz pomyśleć o dodaniu napisów w języku angielskim. Jeżeli promowany produkt/usługa jest dedykowana wyłącznie na rynek polski to pamiętaj, że naprawdę wiele osób przegląda internet na urządzeniach mobilnych z wyłączonym dźwiękiem. Pozbawiając film napisów, tracisz możliwość dotarcia do tych osób ze swoim przekazem.

20.  Zadbaj o widoczność

Masz gotowy film. Co dalej? Zastanów się jakich kanałów social media użyć, żeby trafić do klienta. Ukrywanie video w zakamarkach strony www nie wystarczy. Opublikuj film kanale na Youtube, wrzuć go na firmowego fanpage’a. W zależności od specyfiki swojej branży udostępnij go na Instagramie, TikToku lub Linkedinie.

21. Zoptymalizuj swój film

Gdy film trafi już na Youtube, zadbaj o to, by odpowiednie osoby mogły go znaleźć. Ustaw właściwą kategorię, skonstruuj chwytliwy tytuł z frazą kluczową, dodaj rozbudowany opis i dobierz pasujące tagi. Nie wyłączaj ocen i komentarzy, ponieważ mają one pozytywny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce serwisu.

22. Dopracuj miniaturę

Nie pozwól, by Youtube lub Facebook wybrał za ciebie losową klatkę filmu i stworzył z niej miniaturę. Poświęć trochę czasu na stworzenie miniatury graficznej, która przyciągnie uwagę i zaciekawi widza. Bardzo dobrze sprawdzają się obrazy, które mają wyraziste kolory i dobrze widoczne tytuły oraz takie, na których widać przyjazną i uśmiechniętą ludzką twarz.

23. Zadbaj o dystrybucję

Jednorazowe udostępnienie filmu w kanałach social media może okazać się niewystarczające. Skoro przeznaczyłeś już pewne środki na produkcję filmu, pomyśl też o płatnej kampanii video. W pierwszej części określiłeś dokładnie swojego odbiorcę. Dzięki współczesnym narzędziom służącym do targetowania nawet przy niewielkim budżecie przeznaczonym na reklamę będziesz w stanie precyzyjnie dotrzeć do klientów, którzy mogą być zainteresowani twoją ofertą.

24. Analizuj i zbieraj feedback

Pokaż gotowe video kilku zaufanym osobom i poproś o jego ocenę. Bądź otwarty na konstruktywną krytykę i opinie swoich klientów. Jeżeli rzeczywiście coś poszło nie tak, może wystarczy drobna zmiana, aby to naprawić. Analizuj statystyki filmu i reakcje odbiorców, by wyciągać przydatne wnioski.

 

Chcesz stworzyć profesjonalne video reklamowe dla swojego biznesu?
Skontaktuj się z nami:

664 760 465

KONTAKT@KRKSTUDIO.PL